KIP in a nutshell
(Last changes Nov-24 1995)
English
The KNOWBOTIC INTERFACE PROJECT (KIP) is a challenging research-project to create a radically new type of artificial intelligence: conscious-based software-agents which are capable of learning any natural language in the manner of a child which is learning his first language. These agents are called knowbots. They allow the construction of new human-machine interfaces, i.e. knowbotic interfaces.
To provide the knowbots with all the knowledge and experiences which are necessary to acquire human-like skills in the usage of natural languages, the knowbots have to live in an artificial (virtual) world, to which the knowbots are connected via their sense-organs and their actions. Based on their sensory-material together with all the other actual body-states, actions and available memory-contents, the knowbots try to (re-)construct an 'internal' world, which they consider representative of the world they are living in (like humans do if they think that what they perceive is 'real').
A direct goal orientated training of the knowbots by human users is possible. Without such a training the knowbots will develop their own language.
The general orientation of the knowbotic interface project towards the structures of the consciousness and especially towards the learning processes involved in the exploration of the world and in the acquisition of a natural language, distinguishes it sharply from the artificial life paradigm and also from the mainstream of the distributed agents approach in AI today. Thus the knowbotic interface project opens up a new research-paradigm.
The knowbotic interface project can contribute much to epistemology and to the discipline of the applied theory of science. Rooted in a new philosophical theory of the consciousness, which is built largely on the methods taken from this discipline of theory of science, the project uses the computer-model to test and to illustrate philosophical theories.
With regard to the internet and interactive television of the second generation (that what will follow after 'video on demand' and simple 'product-ordering') one has to say that the knowbots are a real key-technology, which will change the manner of interactions with the media radically.
Dr. Gerd Döben-Henisch is the father of the knowbotic interface project. He has academic qualifications in philosophy, experimental psychology, linguistics, phonetics, formal logic, and in the theory of science.
German
Das KNOWBOTIC INTERFACE PROJECT (KIP) ist ein herausforderndes Forschungsprojekt mit der Zielsetzung, einen völlig neuen Typ von künstlicher Intelligenz zu schaffen: bewußseins-basierte Software-Agenten, die in der Lage sind, wie ein Kind jede natürliche Sprache zu lernen. Diese Agenten heißen
Knowbots und ermöglichen die Schaffung einer völlig neuartigen Mensch-Maschine Schnittstelle (Interface), nämlich eines Knowbotic Interfaces.
Um ihr Bewußtsein mit all jenen Erfahrungen füllen zu können, die für das Erlernen und Verstehen von Sprache notwendig ist, leben Knowbots in einer künstlichen (virtuellen) Welt,
mit der sie über ihre Sinnesorgane und durch ihre Handlungen verbunden sind. Aus dem Material ihrer Sinnesdaten und unter Einbeziehung ihrer aktuellen Körperzustände, Handlungen und verfügbaren Erinnerungen rekonstruieren sie intern eine Welt, die sie als Repräsentant der Welt ansehen, in der sie leben (änlich wie wir Menschen, wenn wir das, was wir wahrnehmen, als 'real existierend' ansehen).
Ein gezieltes Training der Knowbots durch menschliche Benutzer ist möglich. Ohne solches Training entwickeln die Knowbots ihre eigene Sprache.
Die durchgängige Orientierung des Knowbotic Interface Projektes an
Bewußtseinsstrukturen und am Prozeß des Erlernens von Welt und Sprache qualifiziert es als ein neues Forschungsparadigma, das sich deutlich abhebt von Forschungsansätzen wie Artificial Life oder von den aufgaben-spezifischen Software-Agenten der verteilten künstlichen Intelligenz.
Das Knowbotic Interface Projekt setzt auch völlig neue Akzente im Bereich der Erkenntnistheorie und der angewandten Wissenschaftstheorie. Basierend auf einer neuen philosophischen Theorie des Bewußtseins, die sich die Methoden der modernen Wissenschaftstheorie zunutze macht, wird die Computersimulation dazu benutzt, die philosophische Theorie zu illustrieren und zu testen.
Mit Blick auf das Internet und das Interaktive Fernsehen der 2.Generation (das, was nach 'Video-on-demand' und einfachen 'Produktbestellungen' kommt) stellen die Knowbots des Knowbotic Interface Projektes ohne Zweifel eine Schlüsseltechnologie dar, die die Interaktionsformen in diesen Medien in Zukunft grundlegend verändern wird.
Dr. Gerd Döben-Henisch ist der geistige Vater des Knowbotic Interface Knozeptes. Sein akademischer Hintergrund umfaßt Philosophie, experimentelle Psychologie, Linguistik, Phonetik, formale Logik und Wissenschaftstheorie.