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Prof. Mathias Fuchs

unplugged heads 2.0 vom 09. März 2010 | Ludic Interfaces
What is a "Ludic Interface"? Ludic interfaces are playful interfaces. The notion of a "homo ludens", introduced by Jan Huizinga, is the conceptual backbone of the tools we are looking at. Think of devices like the Wii console, solar power operated building facades, unconventional musical instrument controllers, game art devices ...
The tools and concepts applied with the concept of ludic interfaces differ from traditional technological systems as they are playful, user-generated and user-driven, flexible, low-cost and cooperative. Ludic interfaces take the best from computer games, artistic experiment, interactive media, media conversion, social networks and modding cultures and result in tools that offer an ease of use and playfulness to cope with a rapidly changing society.

"Ludic Interfaces" is also the title of a European collaboration in creating a network of Academic Institutions and of world leading Media Centres to investigate, design and test publicly shared digital content. The programme development by the University of Potsdam, Politecnica Valencia, University of Design in Linz and by the University of Salford relies heavily on new forms of distance learning, shared workspace research methods. It aims to set up a network involving four university departments but at the same time new media centres like the Valencian City of Arts & Sciences, Media City UK, the Ars Alectronica centre in Austria and showcases as well as exhibitions in the Potsdam/ Berlin area. The tools and concepts applied with the concept of ludic interfaces differ from traditional technological systems as they are playful, user-generated and user-driven, flexible, low-cost and cooperative. Ludic interfaces take the best from computer games, artistic experiment, interactive media, media conversion, social networks and modding cultures and result in tools that offer an ease of use and playfulness to cope with a rapidly changing society.




1978 ? 1984: Studies in computer science at Technical University Vienna
and of Electroacoustic Composition at Music Academy Vienna.
1988 ? 1989: 2 years research fellowship at Electronic Music Studios in Stockholm.
1989 ? 2001: Lecturer at the University of Applied Arts in Vienna, the University of Music and the University for Art & Design in Linz.
2001 ? 2002: Visiting professor for music and media at Sibelius Academy Helsinki, Finland.
2002 ? present: Senior Lecturer and Programme Leader for MA Creative Technology at Salford University in Manchester.
2005 ? present: Programme Leader for MSc Creative Games at Salford University.


?Ich bin Mathias Fuchs aus Manchester, ein österreichischer Game-Artist, der in Manchester arbeitet und lebt. Mich interessiert die Fragestellung, ob es etwas gibt wie ?ludic interfaces? ? das wäre eine neue Kategorie, ein neuer Typus von Interfaces, der sich unterscheidet von den traditionellen Interfaces, die wir kennen, zum Beispiel wenn wir ein Mobiltelefon nehmen und diese neun oder zehn Knöpfchen da unten drücken. Der traditionelle Typus von Interface beruht darauf, dass ich einen standardisierten Typus habe, der sehr effizient ist: Ich kann jeden Mobiltelefonteilnehmer auf der ganzen Welt damit erreichen, jeder weiß, was diese Nummern bedeuten ? ganz egal, ob die Person in China, Aserbaidschan oder in Wien lebt ? und ich kann das Ding überall kaufen.
Im Gegensatz dazu sind die ludic interfaces Sachen, die Künstler vorschlagen, die ganz einmalige Verbindungselemente zwischen den Menschen und der Technologie sind und die speziell für eine bestimmte Situation gemacht sind. Diese Interfaces können heiß werden, wenn die Intensität der Kommunikation steigt, sie können flüssig, glitschig sein, sie könnten vielleicht vibrieren, sie können auf mich zurückschlagen; sie können irgendwie reagieren. Das ist also ein ganz anderer Typus von einem Interface, als das kalte computerisierte technische Interface.

Ich habe zum Beispiel versucht mit einem Interface für DJs, das sich ?Post Vinyl? nennt, einen Vorschlag zu machen, wie man als Game-Artist die Game-Engine benutzen kann, um in einem Club aufzulegen. Aber ?Auflegen? meine ich nicht im Sinne vom Abspielen von Vinyl-Schallplatten auf dem Plattenspieler, sondern im Anspielen von Musiken in einer Raumstruktur, die das Computerspiel vorgibt. Diese Performances schauen dann so aus, dass ich in dem Computerspiel meine Platten spiele und dass reale DJs neben mir sitzen, die ihre Vinyl-Platten auf die Technics-1200 legen.
Mehr Information zu den Sachen, die ich derzeit entwickle und auch zu Projekten, die mit anderen Künstlern in Zusammenarbeit durchgeführt wurden, finden sich auf creativegames.org.uk?

(Auszug aus einem Interview mit Mathias Fuchs. Siehe: http://www.daal.at/mathias-fuchs/)



Mathias Fuchs stellt das Konzept "Ludic Interfaces" im Rahmen der unplugged heads vor.
Mathias Fuchs